Yat ve Tekne Sanayisi Derneği (YATED) tarafından organize edilen ve denizcilik dünyasının en değerli etkinliklerinden biri olan Bosphorus Boat Show, 15-22 Şubat tarihleri ortasında İstanbul Fuar Merkezi’nde düzenlenecek. 200’den fazla firmanın ve 500’den fazla markanın katılacağı fuarda, 300’den fazla tekne sergilenecek.
Fuar öncesi YATED Yönetim Kurulu Lideri Murat Bekiroğlu konut sahipliğinde düzenlenen toplantıya YATED Yönetim Kurulu Lider Vekili Cem Hüroğlu, YATED Genel Sekreteri Orhun Şentürk, YATED Yönetim Kurulu Üyeleri, ED Fuarcılık Kurucu Ortağı Dilek Soydan ve ED Fuarcılık Kurucu Ortağı Emel Yılmaz’ın iştirakiyle gerçekleştirildi.
Fuarın yalnızca bir ticaret platformu olmadığını, birebir vakitte denizcilik kültürünü yaymak ve gençleri kesime kazandırmak için kıymetli bir fırsat sunduğunu belirten Murat Bekiroğlu, fuarda denizciliğe ve etraf şuuruna dair pek çok seminer ve aktiflik düzenleneceğini söyledi. Bu yılki fuarda yerli üreticilere daha fazla takviye verilmesi gayesiyle fuar iştirakçilerinin, fuar alanındaki elleçleme fiyatlarının yarısının YATED tarafından üstlenildiğini belirten Bekiroğlu, ayrıyeten İstanbul Fuar Merkezi ile beş yıllık bir mukavele imzalandığını, bu sayede yerli üreticilerin gelecek yıllarda daha avantajlı fiyatlarla fuara katılabilmelerinin sağlanacağını vurguladı.
MARKALAŞMA İÇİN FUARLAR BÜYÜK FIRSAT
Bosphorus Boat Show’un, yalnızca yerli pazarda değil, milletlerarası alıcılar ve yatırımcılar için de kritik bir platform olacağını lisana getiren Bekiroğlu, Avrupa, Orta Doğu ve Katar başta olmak üzere birçok ülkeden ziyaretçilerin geleceğini belirterek, “Türkiye’nin denizcilikte bir marka olması için bu fuarlar büyük bir fırsat. İhracata daha fazla odaklanarak, dalın büyük bir oyuncu olmasını sağlayabiliriz.” dedi. Bekiroğlu, fuarın 2030 yılına kadar şimdiden planlandığını ve ilerleyen yıllarda daha avantajlı fiyatlarla iştirakçilerin destekleneceğini kaydetti. Bekiroğlu, “Her yıl gelişerek, daha fazla yerli üreticiye alan açarak Bosphorus Boat Show’u dünyanın en itibarlı denizcilik fuarlarından biri haline getirmeyi hedefliyoruz” diye konuştu.
YERLİ ÜRETİCİLERİ DÜNYAYA AÇMAK İSTİYORUZ
Amaçlarının, her geçen yıl artan yerli iştirakçi oranıyla, ithalata değil yerli üretime dayalı bir fuar haline gelmek olduğunu kaydeden Murat Bekiroğlu, “Tekne üretiminde Türkiye, dünyada değerli bir noktaya geldi. 3-8 metre, 10-15 metre ortası teknelerde pandemi sonrası yeni yerli üreticiler ortaya çıktı. Bunları desteklemek ve dünyaya açmak istiyoruz” dedi. 2024 yılında üreticilerin yüksek faiz oranları ve düşük talep nedeniyle hedeflenen satış sayılarına ulaşamadığını lisana getiren Bekiroğlu, “Ancak, 2025 yılında piyasada bir toparlanma bekliyoruz. Döviz kurlarındaki hareketliliğin de yerli üreticiyi rahatlatarak dış pazarlara daha fazla açılmasına katkı sağlayacağını düşünüyoruz. Ayrıyeten düzenlediğimiz fuarın, iç pazarda stokta bulunan teknelerin satılması ve istihdamı artırması açısından kritik bir rol oynayacağını düşünüyoruz. Yat ve tekne sanayisi istihdam yaratmada değerli bir potansiyele sahip. Bu potansiyeli de ortaya çıkarmayı hedefliyoruz.” diye konuştu.
RAKİP ÜLKELERLE FİYAT FARKI KAPANDI
Sektördeki mevcut durumu kıymetlendiren Cem Hüroğlu da yükselen maliyetler ve rekabette yaşananlara dikkat çekti. Gemi, römorkör ve askeri gemi üretimi yapan firmaların, artan maliyetler ve kur dalgalanmaları nedeniyle yurtdışındaki rekabet avantajlarını kaybetme riskiyle karşı karşıya
kaldığını belirten Cem Hüroğlu, “Sektörde son yıllarda enflasyon ve personellik masrafları nedeniyle maliyetler yükseldi. Bu sebeple Avrupa ile olan fiyat farkımız da kapandı. Bu dalın önüne bir mani olarak çıkmaya başladı. Evvelce İtalya’ya nazaran çok daha uygun fiyatlarla üretim yaparken, bugün birebir düzeye geldik. Hatta birtakım alanlarda İspanya ve Hollanda’dan daha yüksek fiyat teklifleri veriyoruz. Bu durum, bölümdeki kontrat sayısının azalmasına neden oldu” dedi.
MAAŞLAR AVRUPA’YI GEÇTİ
KDV muafiyetinin kaldırılmasının da bilhassa ticari tekneler üzerinde olumsuz tesir yarattığına dikkat çeken Cem Hüroğlu, “Önce 24 metre altı yatlar için başlatılan uygulama, ticari tekneleri de kapsayacak formda genişledi. Bu da pazardaki avantajlarımızı kısıtladı.” sözlerini kullandı. Pandemi sonrası 2.5-3 yıl boyunca büyük bir hareketlilik yaşayan gemi inşa kesiminin, son üç aydır bariz bir yavaşlama içinde olduğunu belirten Hüroğlu, Avrupa’daki genel yavaşlamaya paralel olarak, Türkiye’de düşüşün daha keskin hissedildiğini söyledi. Yat üretiminin bundan daha fazla etkilendiğini, ticari gemi tarafında ise nispeten hareketliliğin devam ettiğini kaydeden Hüroğlu, “Son bir yılda personellik maliyetleri yüzde 100 artarken, kira, güç ve hammadde fiyatlarındaki yükseliş de kârlılıkları olumsuz etkiledi. Şu anda Türkiye’deki maaşlar Avrupa ile birebir düzeye, hatta kimi alanlarda daha üste çıkmış durumda. Hatta geçen yıl yetişmiş insan gücümüz yurtdışına giderken, artık ise geri dönüşler olmaya başladı. Zira Euro bazında Türkiye’de daha fazla maaş almaya başladılar. Lakin bölümde dalgalanmalar daima yaşansa da 2025’in güç bir yıl olacağı öngörülüyor.” diye konuştu.
BOSPHORUS BOAT SHOW HAKKINDA
Karada düzenlenen dünyanın ikinci, Türkiye’nin en büyük fuarı Bosphorus Boat Show’a 65 binden fazla ziyaretçinin iştiraki bekleniyor. İstanbul Fuar Merkezi’nde 15-22 Şubat tarihleri ortasında ziyaret edilebilecek fuar, milletlerarası arenada bir marka haline gelme gayesiyle düzenleniyor. YATED Fuarcılık A.Ş. tertibi, ED Fuarcılık’ın stratejik partnerliği ile yapılacak fuarın, Türkiye’nin global pazardaki güçlü pozisyonu sayesinde yıllar geçtikçe daha da ilgi çekmesi bekleniyor. Denizcilik bölümünün 2025 yılındaki en büyük buluşması olacak Bosphorus Boat Show Kara Fuarı’nda; 200’den fazla firma, 500’den fazla marka ve 300’den fazla tekne yer alacak. Motoryatlardan katamaranlara, yelkenlilerden balıkçı teknelerine, deniz motorlarından şişme botlara ve tıpkı vakitte tüm tekne ekipmanlarına kadar 1500’den fazla eser çeşidi bu fuarda sergilenecek. Tekneye dair her şeyi deniz severlerin bir ortada bulabileceği ve tıpkı vakitte dönem öncesi muhtaçlıklarını karşılayıp, hayalindeki tekneyi alabileceği fuar 8 gün boyunca ziyaretçilerini ağırlayacak.